Derde graad – vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving
Humane wetenschappen is een studierichting met een sterke sociaal-culturele inslag. Dit uit zich onder meer in de specifieke richtingsvakken: gedrags- en cultuurwetenschappen en het (sociaal) project. Zo is er aandacht voor:
- hoe de mens zich ontwikkelt en gedraagt in het vak gedragswetenschappen. Dit doen we aan de hand van inzichten uit voornamelijk de psychologie en de sociologie.
- hoe de door de mens gecreëerde samenleving functioneert in het vak cultuurwetenschappen. Dit doen we door inzichten uit de sociologie, politieke wetenschappen, economie, filosofie, communicatiewetenschappen, kunst, rechtswetenschappen, criminologie…
- een stevige uitbouw van de taalcomponent. Humane wetenschappen hebben nl. een zeer uitgebreid vakwoordenschat en er wordt daarnaast veel met teksten gewerkt.
- hoe er aan onderzoek gedaan wordt in de richtingsvakken maar ook in het vak (sociaal) project. Hier leren de leerlingen op zelfstandige basis een eigen humaan wetenschappelijk onderzoek te voeren d.m.v. interviews, een enquête en een observatiestage in een sociale instelling.
- hoe de mens zich op een creatieve manier uit in het artistiek keuzevak. Daarin leren we de leerlingen omgaan met beelden en beeldtaal of leren we ze de wereld van het theater beter kennen met veel praktische oefeningen.
LESSENTABEL HUMANE WETENSCHAPPEN | ||
VAK | HUMANE WETENSCHAPPEN | |
5de | 6de | |
Basisvorming en specifiek gedeelte | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Cultuurwetenschappen | 3 | 3 |
Duits | 1 | – |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Gedragswetenschappen | 3 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Complementair gedeelte | ||
Esthetica | 1 | 1 |
Project | 2 | 2 |
Statistiek | 1 | – |
Beeldanalyse of Theatervormanalyse | – | 2 |
32 | 32 |
* Leerlingen Humane Wetenschappen kiezen voor
artistieke vormanalyse of beeldvorming en beeldanalyse.