Eerste graad – tweede leerjaar
Bedoeling
In deze basisoptie zal je eerst kennis maken met enkele eenvoudige, hedendaagse economische problemen. Daarnaast krijg je een inzicht in de natuurkunde en het laboratoriumwerk.
Je krijgt hier de mogelijkheid om geleidelijk aan te ondervinden wat “aan wetenschap doen” eigenlijk betekent.
Inhoud
In het vak “socio-economische initiatie” (2 uur) krijg je een dieper inzicht in het werken en leven van mensen in gezin, bedrijf, gemeente, land of staat.
Wat is inkomen? Hoe besteed je het? Hoe ontstaat de prijs van een product of dienst? Welke rol speelt de overheid in onze economie? Welke diensten verlenen de bank en de post ons?
In het vak “wetenschappelijk werk” (3 uur) tracht je door het uitvoeren van natuurkundige proeven een eenvoudige, maar juiste wetenschappelijke werkwijze aan te leren.
Je zal o.a. begrippen leren in verband met elektriciteit (spanning, stroomsterkte, weerstand, meettoestellen…). Tevens zal je aan de hand van proeven leren verklaren wanneer voorwerpen in evenwicht zijn, hoe hefbomen en balansen werken, waarom voorwerpen zinken, zweven of drijven, hoe een thermometer werkt en dergelijke.
vak |
lesuren |
Talen | |
Nederlands | 5 |
Frans | 4 |
Engels | 2 |
Exacte Vakken | |
Natuurwetenschappen | 1 |
Wetenschappelijk Werk | 3 |
Wiskunde | 5 |
Andere Vakken | |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 |
Muzikale Opvoeding | 1 |
Sociaal-economische Initiatie | 2 |
Techniek | 2 |
Totaal | 32 |