5 Pijlers van de Lasalliaanse Opvoedingsvisie
Pijler 1: Fundamentele inspiratiebron
De diepgelovige De La Salle werd gegrepen door de noodsituatie van jongeren die sociaal-cultureel en geestelijk met de ‘hongerdood’ bedreigd werden. Zijn geloof stuwde hem in de belangeloze inzet voor deze jongeren. Hij zag dit als Gods werk. Het gaf hem de kracht om grote moeilijkheden te overwinnen. Het schonk hem de enorme creativiteit om een efficiënt pedagogisch systeem te ontwikkelen.Wie in zijn spoor wil opvoeden, wil werken aan een beroepsspiritualiteit, verwelkomt jonge mens in moeilijkheden, en gaat met hem mee als een intense vorm van geloofsbelijdenis.
Pijler 2: Leerlinggerichtheid
In een lasalliaanse school is de aanspreektoon a priori vriendelijk en beleefd. Er wordt speciale aandacht besteed aan de goede relaties tussen leerlingen en leerkrachten. De leerkracht/opvoeder staat dicht bij de leerlingen en hun leefwereld; hij is beschikbaar en toegankelijk.
We zoeken naar een onderwijsleerproces dat leerlingvriendelijk en motiverend is en rekening houdt met de individuele jonge mens en zijn totale persoonlijkheid.
Pijler 3: Kansen geven
De groei bevorderen en kansen geven staan centraal. Dit kan maar binnen een sfeer van aanvaarding en bevestiging. Alle jongeren, elk met hun verhaal, mogen dit ervaren als een bron van vreugde.
Als opvoeders geloven wij dat van deze gelukservaring een weldoende invloed uitgaat die heel ver kan reiken. Ook geloven wij rotsvast in de verbeterbaarheid van mensen en situaties. Wij cultiveren dit fundamenteel optimisme.
Daarom is de lasalliaanse school een sociaal dienstbare school, die (nieuwe) kansen geeft, die oog heeft voor kinderen die broos en kwetsbaar in het leven staan. Die kwetsbaarheid kan voortspruiten uit materiële armoede, moeilijke gezinsomstandigheden, migratie, gebrek aan diepe zingeving, handicaps, pech enz…
De lasalliaanse school bewerkt bij die leerlingen die meer geluk hebben, dat zij oog en hart krijgen voor de zgn. kansarmen. Zij wordt dan ook een school zonder vooroordelen, zonder uitsluitingen, een school zonder racisme.
Pijler 4: Open vizier
De school kijkt over haar muren heen. Leerkrachten en leerlingen werken aan acties, initiatieven en activiteiten die het onmiddellijke, het schoolse, het nabije overstijgen (i.v.m. milieubewustzijn, mondiale vorming, verdraagzaamheid, sociale zin, culturele vorming enz..)
De school toetst voordurend haar opvoedingsproject aan wat zich in de maatschappij afspeelt.
Pijler 5: Associatie en participatie
Wij streven ernaar met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere participanten in hartelijkheid en verbondenheid samen te werken.
Naarmate de scholieren ouder worden, krijgen ze meer zelfbeschikking en verantwoordelijkheid. Ze krijgen de nodige ruimte en een warme omgeving waarin ze het de moeite waard vinden om zichzelf waar te maken (dat is pas echte motivatie!).
Meer informatie vind je op de site van het Vlaams Lasalliaans Perspectief.