Groene leraars
De ervaring leert dat veel leerlingen met moeilijkheden zitten, vaak in verband met relaties op school of thuis. De leerling kan dan een ‘groene’ persoon aanspreken, dit is een personeelslid (leraar, studiemeester, adjunct-directeur, directeur, …) naar keuze, een vertrouwenspersoon dus.
Als deze aanvaardt de ‘groene persoon’ te zijn van die leerling, dan kan deze laatste op twee dingen rekenen: discretie (de ‘groene’ bazuint het niet uit) en amnestie (de leerling hoeft geen schrik te hebben voor een straf als hij iets opbiecht). Aan die rechten is echter de voorwaarde verbonden dat de leerling zijn probleem wil oplossen en/of goedmaken.
Op die manier willen wij bereiken dat leerlingen hun probleem vlugger en makkelijker signaleren in plaats van te wachten tot de toestand kritiek wordt. Directie en leraars willen bij problemen menselijk en hulpvaardig reageren, een eerste-lijns-opvang bieden dus.
Werkgroep drugs
Voor de concrete uitwerking van het punt 1.6.2. van het officiële schoolreglement hebben leerkrachten en directie de handen in elkaar geslagen.
Er wordt hard gewerkt aan een systematische preventieve aanpak. Deze aanpak beperkt zich niet tot het enge compartimentje illegale drugs, doch sleutelt aan de verinnerlijking van fundamentele menselijke principes die ons gedrag moeten sturen. Wij werken met Leefsleutels!
Daarnaast zijn er ook strategieën, vuistregels en procedures uitgewerkt om gepast op te treden als leerlingen toch over de schreef zouden gaan. Menselijkheid, hulpvaardigheid, maar ook veiligheid voor alle schoolbewoners blijven onze uitgangspunten.
School Zonder Racisme
Meer dan 80% van alle scholieren en personeelsleden hebben zich ertoe verbonden om alle vormen van racisme openlijk af te keuren en uit de school te weren. Alle opmerkingen en vooroordelen die de basis van het racisme vormen, worden tijdens lessen onderzocht aan de hand van sociologische en wetenschappelijke informatie.
Door allerlei initiatieven en activiteiten te promoten of te (helpen) organiseren, proberen we ook onophoudelijk Vlamingen en migranten dichter bij elkaar te brengen, elkaars eigenheid te leren kennen en te appreciëren. Want met de integratie is het zoals met de liefde: ze moet van twee kanten komen.
Kernteam Schoolopbouwwerk
In het kader van het onderwijsvoorrangsbeleid voor migrantenkinderen heeft de school zich samen met 4 andere partners geëngageerd om planmatig een brug te slaan tussen de school, het gezin en de buurt. De bedoeling is uiteraard een eventuele achterstand in het scholingsniveau van allochtone leerlingen op termijn weg te werken.
Driemaal per jaar vergaderen volgende partners van het kernteam:
De school
Het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding, het vroegere PMS)
De stedelijke integratiedienst, Cel Onderwijsprojecten
De pedagogische begeleider voor onderwijsvoorrang
Middagactiviteiten
Ook tijdens de middagpauze moeten de scholieren het fijn vinden op school. Daarvoor doen de personeelsleden veel inspanningen, en worden er overmiddag heel wat activiteiten op het getouw gezet: speelkelders, fraaie zitplaatsen op de speelplaats, computerlokaal, bibliotheek, sportactiviteiten, tuinieren, een studielokaal, …
Culturele Activiteiten
In overleg tussen alle schoolbewoners worden er socio-culturele activiteiten gepland. Zo zijn er voor de derde graad de culturele dagen, voor de tweede graad de dag van jeugd & cultuur, voor het eerste jaar de ardennenwandeling en een aantal interculturele activiteiten.
Alle klassen krijgen minstens één theateractiviteit per schooljaar.
Fuiven worden niet onder de culturele activiteiten gerekend. De school richt ze niet in, noch per klas, noch per afdeling. Indien de jongeren dit op eigen houtje doen, dan kan de school daar geen verantwoordelijkheid voor dragen. Het spreekt vanzelf dat, indien de school daardoor op enigerlei wijze schade zou lijden, zij wel degelijk kan ingrijpen. Een eventuele chrysostomosviering voor de laatstejaars kan in overleg opgezet worden, als er tenminste tijdig de nodige waarborgen geboden worden voor een degelijke en veilige organisatie.
Schoolband
We hebben op onze school ook een echte schoolband! Alle informatie hierover kan je vinden op hun eigen website : schoolbandsjib.com
Excursies en Sportieve Activiteiten
In elk leerjaar houden we met de leerlingen aangepaste excursies. We vertrekken daarbij van pedagogische en sociale doelstellingen. We hopen het ook niet te duur te maken voor de ouders.
In het eerste en tweede leerjaar zijn er de vierdaagse bosklassen, in het derde leerjaar gaat men twee-en-een-halve dag op zeeklassen. In het vierde en vijfde leerjaar zijn er twee excursies van elk één dag. En in het zesde leerjaar is er een vijfdaagse reis naar het buitenland. De concrete data vind je terug in de kalender.
In sommige leerjaren voorzien we tijdens de excursies veel sport, in andere leerjaren is dat minder en dan organiseren we nog een extra sportdag op school. Doorheen het schooljaar is er geregeld aandacht voor sport via een massacross, klascompetities, overmiddagactiviteiten enz …
Uitwisseling met Hoei
Enkele leraars Frans organiseren voor leerlingen uit de tweede en derde graad een uitwisseling met Franstalige leeftijdsgenoten uit Huy. Zij werken daarbij samen met de Waalse leraars Nederlands. Eén weekend gaan onze leerlingen naar ginds (voertaal Frans), en tijdens een ander weekend komen de Waalse tieners naar ons (voertaal Nederlands). Een uitzonderlijk boeiende kans om de andere landstaal concreet te oefenen en om je eigen grenzen te verleggen!
Projectonderwijs
Iedereen weet dat ervaring de beste leerschool is. Als je er zelf invliegt en op onderzoek gaat, leer je veel meer dan als iemand je alles voorkauwt en jij alleen maar moet herkauwen.
In Bokrijk krijg je als leerling de gelegenheid om een zelfgekozen onderwerp te bestuderen. Dat gebeurt in een projectgroepje van vier à vijf leerlingen. Projectonderwijs laat je op die manier samenwerken met anderen, en leert je proefondervindelijk en spelenderwijs een aantal vaardigheden aan, die je nu, en ook in je latere studies en werk, nodig zal hebben. De interactieve projectmethode kan leren leuk en boeiend maken.
Er zijn in de loop van het jaar vier fasen te onderkennen:
De informatiefase (eerste trimester)
De interview- en enquëtefase (januari, februari)
De actiefase (maart, culturele dagen)
De synthesefase (derde trimester)