Eerste jaar
Klik hier voor ons studieaanbod voor het tweede jaar
Alle informatie voor leerlingen uit het zesde studiejaar komen, is ook te vinden in deze brochure.
Leerlingen met een getuigschrift basisonderwijs komen terecht in een eerste leerjaar A. Het lessenrooster van het eerste jaar A bevat een basisvorming van 27 lesuren. Dit pakket wordt door de overheid bepaald en ligt grotendeels vast:
Daarnaast is er een keuzepakket dat bestaat uit 5 lesuren. Zo kan je kiezen uit 3 verschillende modules: Algemeen Vormend, Latijn of STEM. Deze keuzepakketten worden op onze school als volgt samengesteld:
Meer informatie over deze drie studierichtingen kan je hieronder vinden:
Algemeen Vormend
Wat is AV?
AV of Algemeen vormend is, zoals de naam het zegt, een richting zonder richtingspecifieke vakken. De extra uren worden verdeeld over de algemene vakken. Het lesuur challenge is projectwerk. Je kiest vrij de onderwerpen waar je aan wil werken binnen thema’s uit de economie, wetenschappen en maatschappijwetenschappen. Zo ga je op zoek naar wat jou echt boeit en waar je talenten liggen.
Je krijgt voor de vakken wiskunde en Nederlands wekelijks een uur meer de tijd om het leerplan te verwerken. Dit extra uur wordt gebruikt om te remediëren (waar loopt het nog moeilijk?) of te verdiepen (waar mag het wat uitdagender?). Voor Nederlands werk je tijdens dat lesuur in niveaugroepen die we indelen op basis van een taalscreening aan het begin van het schooljaar.
Is AV iets voor jou?
Weet je nog niet welke richting je uit wilt? Dan is AV misschien wel iets voor jou! In deze richting start je met een brede algemene vorming en krijg je de kans om je interesses te ontdekken.
Deze richting biedt een goede basis voor een brede verdere studieloopbaan.
Eerste jaar Algemeen Vormend | |
---|---|
Algemene vakken | Aantal lesuren |
Aardrijkskunde | 2 |
Beeld | 1 |
Geschiedenis | 1 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Mens en samenleving | 2 |
Muziek | 1 |
Techniek | 2 |
Talen | |
Engels | 1 |
Frans | 4 |
Nederlands | 5 |
Wiskunde en wetenschappen | |
Natuurwetenschappen | 2 |
Wiskunde | 5 |
Richtingsvakken | |
Leeratelier | 1 |
Challenge | 1 |
Totaal | 32 |
Latijn
Wat is Latijn?
Latijn is een taalvak dat voor een groot deel talenkennis omvat. Deze talenkennis zal je zeker van pas komen voor het taalinzicht in andere talen. Verder combineert het vak Latijn de taal met de cultuur uit de Klassieke Oudheid en de geschiedenis van de Grieken en de Romeinen.
Ook leer je redeneren en verbanden zoeken tussen het verleden en het heden en krijg je er nog een korte initiatie Oud Grieks bovenop.
Is Latijn iets voor jou?
Latijn is het typische vak voor deze richting. Je bent dus geïnteresseerd in taal, leest graag verhalen en je wilt graag meer te weten komen over de geschiedenis van de Romeinen en de Grieken.
In de lagere school haalde je goede punten. Je kan vlot studeren en je houdt van een schoolse uitdaging en probleemoplossend denken. Je krijgt Nederlands en wiskunde in een hoger lestempo. De studiedruk voor deze vakken ligt dus hoger.
Deze richting biedt een ideale voorbereiding op zowel talenonderwijs als wiskunde en wetenschappen.
Je kan er bovendien voor kiezen om 1 uurtje per week tijdens de middagpauze te proeven van STEM. Elke maand krijgen de leerlingen van 1 Latijn een STEM-project aangeboden. Je mag dan zelf kiezen of je aan dat project wil deelnemen of niet. Voor elk project dat je wil volgen, moet je je wel inschrijven zodat de leerkracht voldoende materiaal kan klaarzetten.
Dit uurtje wordt georganiseerd als middagactiviteit. Het is dus geen extra vak in het lessenrooster en er zal hiervan dus ook geen beoordeling zijn. Wel kunnen de leerlingen op deze manier kennismaken met het vak STEM en krijgen ze een extra uitdaging aangeboden.
Eerste jaar Latijn | |
---|---|
Algemene vakken | Aantal lesuren |
Aardrijkskunde | 2 |
Beeld | 1 |
Geschiedenis | 1 |
Godsdienst | 2 |
Leeratelier | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Mens en samenleving | 1 |
Muziek | 1 |
Techniek | 2 |
Talen | |
Engels | 1 |
Frans | 4 |
Nederlands | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | |
Natuurwetenschappen | 2 |
Wiskunde | 4 |
Richtingsvakken | |
Latijn | 4 |
Totaal | 32 |
STEM
Wat is STEM?
STEM staat voor vier grote onderdelen: Science (wetenschap), Technology (technologie), Engineering(techniek) en Mathematics (wiskunde). Dit vak telt twee lesuren per week en volgt een eigen aanpak. Je verwerft de nieuwe leerstof via projectwerk. De leerkrachten waar je les van krijgt, wisselen van klas naargelang het thema waarin ze gespecialiseerd zijn.
Is STEM iets voor jou?
Je hebt interesse en aanleg voor wiskunde, wetenschappen en techniek. Ook kan je vlot studeren en behaalde je mooie cijfers in de lagere school, zeker voor wiskunde. In deze richting zie je het leerplan wiskunde immers met een lesuur minder waardoor er meer studiedruk op wiskunde ligt.
Eerste jaar STEM | |
---|---|
Algemene vakken | Aantal lesuren |
Aardrijkskunde | 2 |
Beeld | 1 |
Geschiedenis | 1 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Mens en samenleving | 2 |
Muziek | 1 |
Techniek | 2 |
Talen | |
Engels | 1 |
Frans | 4 |
Nederlands | 5 |
Wiskunde en wetenschappen | |
Natuurwetenschappen | 2 |
Wiskunde | 4 |
Richtingsvakken | |
Leeratelier | 1 |
STEM | 2 |
Totaal | 32 |
Tweede jaar
In het tweede leerjaar is er opnieuw eenzelfde gemeenschappelijk lessenpakket dat bestaat uit 25 lesuren. Dit pakket wordt door de overheid bepaald en ligt vast:
Daarnaast is er een keuzepakket dat bestaat uit 5 lesuren. Je kan daarbij kiezen uit 5 verschillende modules:
- Economie en organisatie
- Latijn
- Maatschappij en welzijn
- Moderne talen en wetenschappen
- STEM-wetenschappen
Elke module wordt verder aangevuld met 2 uren FLEX. Via een open leercentrum kan je onder begeleiding van de leerkrachten werken aan Nederlands, Frans en wiskunde.
Doorheen het eerste leerjaar gaan we samen met jou op zoek naar welke module het best bij je past. Meer info over de verschillende basisopties kan je hieronder vinden:
Economie en organisatie
De basisoptie Economie en organisatie sluit aan op twee krachtlijnen van het vak Mens en samenleving:
- Als consument aan de samenleving participeren met aandacht voor de economische en financiële geletterdheid.
- Inzicht in maatschappelijke themas en ontwikkelingen in de samenleving vanuit sociaal-maatschappelijk en economisch perspectief.
Ook de ontwikkeling van digitale vaardigheden en computationeel denken komt aan bod in deze basisoptie.
De inhoudelijke doelen zijn ingedeeld in zes rubrieken:
- De consument in de samenleving
- De onderneming in de samenleving
- De overheid in de samenleving
- Ondernemingszin en ondernemerschap
- De data-economie in de samenleving
- ICT binnen de economische processen
Latijn
Kiezen voor 5 uur Latijn in het tweede leerjaar veronderstelt een voorkennis van Latijn uit het eerste leerjaar. Wie geen Latijn heeft gehad in het eerste leerjaar, kan natuurlijk geen Latijn kiezen in het tweede leerjaar. Na de basisoptie ‘Latijn’ van het tweede leerjaar, kan je in het derde leerjaar nog alle kanten uit, de studierichting Latijn uiteraard inbegrepen.
Wat is de inhoud van de cursus Latijn?
Na een korte herhaling van de leerstof van het eerste leerjaar tracht je je kennis van het Latijn en de Romeinse beschaving geleidelijk te vermeerderen. Dit houdt in: verdere studie van de woordenschat en van de hoofdzaken van de spraakkunst. Dit alles gebeurt hoofdzakelijk aan de hand van Latijnse teksten die je leest en bestudeert.
Daarnaast wordt in elk hoofdstuk ook één of ander aspect van de Romeinse cultuur belicht door middel van een Nederlandse leestekst, dia’s of filmpjes.
De inhoudelijke doelen zijn ingedeeld in 5 rubrieken:
- Taalsysteem ter ondersteuning van leesvaardigheid
- Leesstrategiën en elementair tekstbegrip
- Tekstreflectie
- Cultuurreflectie als uitdieping van lectuur
Maatschappij en welzijn
Vanuit hun totaalvisie op mens-zijn benaderen en ondersteunen we leerlingen in hun zoektocht naar wie zij zijn en willen zijn in relatie met en tot anderen.
Vanuit een visie op kwaliteitszorg, ondersteund door inzichten vanuit mens- en natuurwetenschappen, leren we hen zorg dragen voor de gezondheid en het welbevinden. We leren de leerlingen met kritische zin omgaan met maatschappelijke vragen en verschijnselen en laten hen daarbij geloven in en hopen op een duurzame en rechtvaardige wereld.
De school is voor leerlingen bij uitstek een oefenplaats voor het samenleven in een wereld die gekenmerkt wordt door diversiteit. Het oefenen van communicatieve en sociale vaardigheden in verschillende situaties helpt hen groeien.
De inhoudelijke doelen zijn ingericht in 4 rubrieken:
- Het domein maatschappij en welzijn in de brede zin.
- Lichaamszorg: het eigen lichaam en welbevinden.
- Lifestyle: interieur en sfeerschepping, vormgeving en mode.
- Voeding: gezonde maaltijden en samen eten.
Moderne Talen & wetenschappen
A. Moderne Talen
In de algemene vorming leren leerlingen in het Engels, Frans en Nederlands succesvol functioneren in relevante communicatieve situaties. Dat zijn betekenisvolle situaties die de leerlingen tijdens de onderwijsloopbaan of in het huidige of latere maatschappelijke en persoonlijke leven zullen tegenkomen.
In de basisoptie Moderne talen & wetenschappen worden de leerlingen communicatief vaardiger in het Engels, Frans en Nederlands.
De inhoudelijke doelen zijn ingericht in 3 rubrieken:
- Leerlingen vinden verbanden tussen talen, taalvariteiten en taaluitingen.
- Talen zijn communicatiemiddelen, maar ook dragers van identiteit. Ze vertolken culturele expressies, normen, waarden en opvattingen van een individu, een groep, een gemeenschap, een samenleving.
- We streven ernaar leerlingen te laten genieten van taal en literatuur.
B. Wetenschappen
In deze basisoptie wordt er op vlak van wetenschappen (2 uur) gewerkt met waarnemingen en experimenten in het laboratorium. Je gaat door middel van projectwerking en probleemoplossend denken zelfstandig onderzoek leren uitvoeren.
STEM-Wetenschappen
A. STEM
Tijdens het vak STEM (3 uur) maak je kennis met exacte wetenschappen. We starten telkens met een probleemstelling. Daarna proberen we een oplossing te zoeken voor ‘het probleem en/of de behoefte’, dit alles volgens het principe van de vijf stappen van het technologisch proces. De lessen worden projectmatig uitgewerkt door een duo van leerkrachten. Deze leerkrachten coachen de leerlingen doorheen hun groeiproces naar zelfstandigheid.
Deze zelfstandigheid zal je bekomen door de volgende projecten te verwezenlijken:
- Het maken van een game (via SCRATCH)
- Het programmeren van robots (Lego Mindstorms EV3)
- Het complexere programmeerwerk met Arduino
B. Wetenschappen
In deze basisoptie wordt er op vlak van wetenschappen (2 uur) gewerkt met waarnemingen en experimenten in het laboratorium. Er zal ook heel wat natuurwetenschappelijke kennis moeten verwerkt worden en je zal inzicht krijgen in de samenhang tussen wetenschap, techniek en milieu.
Studieaanbod derde en vierde jaar
Ben je geïnteresseerd in de studierichtingen die je na het tweede jaar kan volgen? Kijk dan hier naar het studieaanbod van onze tweede graad!