Op deze pagina stellen we in alfabetische volgorde de studierichtingen van de tweede graad binnen onze school voor. Hierbij kan je zien welk profiel van leerlingen bij de studierichtingen hoort, wat elke studierichting inhoudt en wat de toekomst bij elke studierichting brengt. De volledige uitleg vind je ook in de brochure “Van 2 naar 3” die je op onze website bij “Downloads” kan raadplegen.
Bedrijfswetenschappen (DGD)
Wie ben jij?
Ben je een geboren ondernemer? Ben je geboeid door wat er bij bedrijven, banken of de overheid gebeurt? Wil je weten hoe economie deel uitmaakt van ons dagelijks leven? Wil je weten hoe wiskundige concepten concreet toegepast worden en dat vooral binnen economie? Dan is de richting bedrijfswetenschappen echt iets voor jou.
Als je vanuit een derde jaar wil instromen in het vierde jaar Bedrijfswetenschappen, moet je er rekening mee houden dat dat enkel kan door het maken van een instappakket in de zomervakantie.
Wat bieden we jou?
Net zoals Economische wetenschappen is ook Bedrijfswetenschappen een richting uit de doorstroomfinaliteit. We bereiden je voor op hogere studies binnen het domein economie en organisatie. De richting combineert een uitgebreid pakket van algemene economie en bedrijfswetenschappen.
We bieden je een brede algemene vorming waarbij steeds vertrokken wordt vanuit concrete contexten. Voor wiskunde wordt er verdiepend gewerkt omdat dit vak ook nodig is voor economie.
Tijdens de lessen economie verwerf je inzicht in het gedrag van consumenten, producenten en de invloed die de overheid op hen uitoefent. Je leert over de manier waarop de markt werkt en hoe prijzen bepaald worden. Daarnaast leer je kritisch kijken naar de wereldwijde economie en internationale handel. Er duiken begrippen op zoals vraag, aanbod, belastingen, werkloosheid, loonberekening, koopkracht, reclame, boekhouden
Wat kan je er later mee?
De richting Bedrijfswetenschappen in de derde graad is uiteraard de meest logische keuze na deze richting in de tweede graad. Overschakelen naar Welzijnswetenschappen of Biotechnologische en chemische technieken is enkel mogelijk na het maken van een instappakket. Andere inhoudelijk aansluitende opleidingen in de derde graad zijn: Bedrijfsorganisatie, Commerciële organisatie, Internationale handel en logistiek en Toerisme maar die studierichtingen bieden we op onze school niet aan.
Bedrijfswetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Informaticawetenschappen | 0 | 1 |
Natuurwetenschappen | 3 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Richtingsvakken | ||
Economie | 6 | 6 |
Complementaire uren | ||
Media en communicatie | 0 | 1 |
Project | 2 | 2 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Biotechnieken (D/A)
Wie ben jij?
Wil jij graag de mens en de natuur stevig onder de loep/microscoop nemen? Hou je van onderzoek en nauwkeurig werken met oog voor detail? Wil je graag meer leren over biochemische en fysische processen gericht op de industrie? Ben je er nog niet helemaal uit of je nadien wil verder studeren of misschien toch liever wil gaan werken? Dan is de studierichting Biotechnieken misschien wel je ding.
Wat bieden we jou?
In de tweede graad Biotechnieken krijg je nog altijd een brede algemene vorming. Daarnaast ligt een belangrijke focus op toegepaste wetenschappelijke vakken als biologie, fysica, chemie en labo-en productietechnieken. Je krijgt theorie, maar vooral ook veel praktijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen begripspractica, apparatuurpractica en onderzoekspractica. Je leert problemen onderzoeken, analyseren en oplossen aan de hand van gepaste onderzoeksmethoden met aandacht voor kwaliteit en veiligheid. Je ICT- en taalvaardigheden worden aangescherpt voor het verwerken van meetresultaten in een degelijk verslag van je labo-onderzoek.
Wat kan je hier later mee?
De logische voortzetting na de tweede graad Biotechnieken is in de derde graad Biotechnische en chemische technieken. Hierna kan je in onze school nog een specialisatiejaar Chemische Procestechnieken of Apotheekassistent volgen. Wie weet word jij wel de labomedewerker, apotheekassistent of procesoperator van morgen!
Biotechnieken | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Wiskunde | 3 | 3 |
Richtingsvakken | ||
Biologie | 3 | 2 |
Chemie | 3 | 3 |
Fysica | 2 | 3 |
Labo- en productietechnieken | 4 | 3 |
Procestechnieken | 1 | 2 |
Complementaire uren | ||
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Biotechnologische STEM-wetenschappen (DGD)
Wie ben jij?
Als leerling Biotechnologische STEM-wetenschappen laat je je niet afschrikken door een pittige dosis wiskunde en wetenschappen. Je toont inzicht in complexe leerinhouden, weet verbanden te leggen en kan sterk logisch redeneren. Bovendien hou je er ook van om als kers op de taart de theorie toe te passen in goed uitgeruste praktijklokalen. Je steekt dus ook wel graag de handen uit de mouwen en weet de nodige vaardigheden en attitudes hiervoor aan de dag te leggen.
Wat bieden we jou?
Start je met de studierichting Biotechnologische STEM-wetenschappen, dan kan je je verwachten aan een sterk pakket exacte wetenschappen zoals biologie, chemie, fysica en wiskunde. Daarnaast ga je deze theoretische kennis proefondervindelijk toepassen. De klemtoon ligt op gevorderde STEM-engineering, waarbij de verschillende STEM-disciplines worden toegepast om via een stevige analyse tot de oplossing van een probleem te komen. Er wordt veel aandacht besteed aan de studie van de levende materie van plant, dier en mens alsook de interactie met de omgeving.
Wat kan je hier later mee?
Aangezien je doordrongen zal zijn van een uitgebreide wetenschappelijke en wiskundige basis, opent de studierichting Biotechnologische STEM-wetenschappen heel wat verdere studiemogelijkheden. In de derde graad is het logisch dat je doorstroomt naar de richting Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen. Ook de richting Biotechnologische en chemische technieken sluit inhoudelijk nauw aan.
Naar het hoger onderwijs toe ben je geknipt voor wetenschappelijke of ingenieursstudies, maar ook paramedische richtingen behoren tot de logische vervolgmogelijkheden.
Biotechnische wetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Biologie | 2 | 3 |
Chemie | 3 | 2 |
Fysica | 2 | 3 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Richtingsvakken | ||
Biotechnologische STEM-wetenschappen | 3 | 2 |
Complementaire uren | ||
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Economische wetenschappen (DOD)
Wie ben jij?
Ben je een geboren ondernemer? Ben je geboeid door wat er bij bedrijven, banken of de overheid gebeurt? Wil je weten hoe economie deel uitmaakt van ons dagelijks leven? Leg je daarnaast ook vlot verbanden tussen verschillende leerinhouden en ben je in staat wiskundig abstracte begrippen te gebruiken? Dan is de richting Economische wetenschappen echt iets voor jou!
Als je vanuit een derde jaar wil instromen in het vierde jaar Economische wetenschappen, moet je er rekening mee houden dat dat enkel kan door het maken van een instappakket in de zomervakantie.
Wat bieden we jou?
Economische wetenschappen is een theoretische richting binnen de doorstroomfinaliteit. We bereiden je voor op hogere studies binnen het domein van je keuze. De richting combineert een uitgebreid pakket van algemene economie en bedrijfswetenschappen.
De klemtoon ligt uiteraard op het vak economie. Dat is de wetenschap die het keuzegedrag bestudeert van gezinnen, bedrijven en de overheid. Je verwerft inzicht in het gedrag van consumenten en producenten en de invloed die de overheid op hen uitoefent. Daarnaast leer je kritisch kijken naar de wereldwijde economie. Er duiken begrippen op zoals vraag, aanbod, belastingen, werkloosheid, loonberekeningen, koopkracht, reclame, winst, boekhouden, …
Wat kan je hier later mee?
De richtingen Economie-Moderne Talen en Economie-Wiskunde in de derde graad zijn de meest logische keuzes na deze richting in de tweede graad. De richting Bedrijfswetenschappen sluit inhoudelijk ook nauw aan. Ook Moderne talen, Wetenschappen-wiskunde en Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen zijn mogelijk. Doorstromen naar de richting Latijn kan niet, doorstromen naar het vijfde jaar Humane wetenschappen of Welzijnswetenschappen kan enkel indien je daarvoor een instappakket maakt tijdens de grote vakantie.
Economische wetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Richtingsvakken | ||
Economie | 5 | 4 |
Complementaire uren | ||
Duits | 0 | 1 |
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Humane wetenschappen (DOD)
Wie ben jij?
Deze studierichting is geknipt voor jou als je een ruime belangstelling hebt voor de maatschappij en voor wat mensen denken en doen, hier of elders, zowel vroeger als nu. Je hebt met andere woorden interesse voor psychologie, sociologie, kunst, filosofie, cultuur, media, politiek, geschiedenis en actualiteit. Je volgt het nieuws graag en leest veel. Verder kom je graag in contact met mensen en stel je je vragen bij de wereld rondom je. Met andere mensen praten en iets voor hen doen, trekt je aan. Je hebt een gevoel voor rechtvaardigheid en je wil je inzetten voor alle mensen die een extra steuntje nodig hebben.
Je toont inzicht in complexe leerinhouden, kan verbanden leggen tussen leerinhouden en je kan logisch redeneren. Je hebt geen problemen met abstractere denkbeelden en theorie. Je bent in staat om op een analytische en wetenschappelijk manier te kijken naar mens en samenleving. Je hanteert menswetenschappelijke concepten op een abstracte manier. Je verdiept je in sociologie en psychologie en wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen.
Als je vanuit een derde jaar wil instromen in het vierde jaar Humane wetenschappen, moet je er rekening mee houden dat dat enkel kan door het maken van een instappakket in de zomervakantie.
De brief met extra informatie over dit instappakket vind je via deze link.
Wat bieden we jou?
Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met sociologie en psychologie, filosofie en kunstbeschouwing. Je bestudeert de mens en zijn gedrag en ontwikkelt een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader. Je maakt kennis met klassieke psychologische en sociologische theorie. Je leert kritisch te kijken naar en te filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Je leert kijken en luisteren naar kunst vanuit een kunsthistorisch kader.
Je legt bij dit alles veel verbanden met de actualiteit waarvan we verwachten dat je die actief volgt. Aangezien we het over mensen hebben, is een interesse in geschiedenis ook belangrijk. Humane wetenschappen is ook een heel talige richting: in de richtingsvakken wordt veel met teksten gewerkt en verwachten we voor de talen meer dan basiskennis.
Wat kan je hier later mee?
De logische voortzetting van deze richting is Humane wetenschappen in de derde graad. Andere richtingen met domeinoverschrijdende finaliteit zoals Moderne talen kunnen ook, behalve dan de combinaties met Latijn of veel wiskunde en wetenschappen. Inhoudelijk sluit ook de richting Welzijnswetenschappen nauw aan.
In het hoger onderwijs ben je als leerling Humane wetenschappen voorbereid op theoretische bacheloropleidingen gevolgd door een masteropleiding in disciplines als psychologie, pedagogie, criminologie, politieke wetenschappen, sociologie, communicatiewetenschappen, geschiedenis, rechten, journalistiek, logopedie, onderwijs.
Je kan ook kiezen voor een professionele bacheloropleiding: sociaal werk, orthopedagogie, verpleegkunde, toegepaste psychologie, rechtspraktijk, lerarenopleiding. Na een professionele bacheloropleiding kun je mits een schakeljaar ook nog de overstap maken naar een masteropleiding.
Humane wetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Richtingsvakken | ||
Filosofie | 2 | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Sociologie & Psychologie | 3 | 3 |
Complementaire uren | ||
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Latijn (DOD)
Wie ben jij?
Je interesseert je voor taal in al zijn rijkdom en je houdt ervan. Omgaan met verschillende talen en culturen vind je belangrijk. Je beleeft plezier aan lezen, luisteren, spreken, schrijven en spelen met taal. Je bent nieuwsgierig naar andere culturen en naar cultureel erfgoed. Je vindt het fijn om je te verdiepen in Latijn en de Romeinse cultuur. Je leert vlot, ook als het moeilijk is.
Wat bieden we jou?
Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. Je verdiept je in het taalsysteem van het Latijn en krijgt via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid.
Wat kan je hier later mee?
De logische voortzettingen van Latijn in de derde graad zijn de doorstroomrichtingen Latijn-moderne talen en Latijn-wiskunde die je voorbereiden op verdere studies in het hoger onderwijs. Vanuit de tweede graad Latijn kan je zonder problemen doorstromen naar alle natuurwetenschappelijke en talige richtingen in de derde graad.
Wat het hoger onderwijs betreft, wil de richting Latijn leerlingen voorbereiden op theoretische bacheloropleidingen gevolgd door een masteropleiding in de meest uiteenlopende disciplines van de domeinen geesteswetenschappen, natuurwetenschappen en sociale wetenschappen, afhankelijk van de optie gekozen in de derde graad.
Je kan ook kiezen voor een praktische bacheloropleiding in die wetenschappen. Daarna kun je na een schakeljaar ook nog de overstap maken naar een masteropleiding.
Latijn | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Richtingsvakken | ||
Latijn | 5 | 4 |
Complementaire uren | ||
Duits | 0 | 1 |
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Maatschappij- en welzijnswetenschappen (DGD)
Wie ben jij?
Deze studierichting is geknipt voor jou als je een ruime belangstelling hebt voor de maatschappij en voor wat mensen denken en doen, hier of elders, zowel vroeger als nu. Je hebt met andere woorden interesse voor psychologie, sociologie, filosofie, cultuur, media, politiek, geschiedenis en actualiteit. Je vindt het geen straf om het nieuws te volgen, de krant open te slaan, een boek te lezen. Verder kom je graag in contact met mensen en stel je je vragen bij de wereld rondom je. Met andere mensen praten en iets voor hen doen, trekt je aan. Je hebt een gevoel voor rechtvaardigheid en je wil je inzetten voor alle mensen die een extra steuntje nodig hebben.
Je toont inzicht in complexe leerinhouden, kan verbanden leggen tussen de theorie en concrete situaties. Je bent in staat om op een kritische manier te kijken naar mens en samenleving. Je hanteert menswetenschappelijke concepten. Je verdiept je in sociologie en psychologie en wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen.
Als je vanuit een derde jaar wil instromen in het vierde jaar Maatschappij- en welzijnswetenschappen, moet je er rekening mee houden dat dat enkel kan na het maken van een instappakket in de zomervakantie.
De brief met extra informatie over dit instappakket vind je via deze link.
Wat bieden we jou?
Maatschappij- en welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met sociologie, psychologie en filosofie. Je maakt een begin met het filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Dat alles vanuit concrete contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn. Daarnaast ontwikkel je een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader en leer je verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, de mens en zijn gedrag. We nemen ook uitgebreid de tijd om je kennis te laten maken met klassieke psychologische en sociologische theorieën
Wat kan je hier later mee?
De logische voortzetting van deze richting is Welzijnswetenschappen in de derde graad. Andere richtingen met doorstroomfinaliteit behoren ook tot de mogelijkheden behalve richtingen met meer wiskunde of exacte wetenschappen.
Wat het hoger onderwijs betreft, wil deze richting leerlingen in de eerste plaats voorbereiden op praktische bacheloropleidingen als sociaal werk, orthopedagogie, verpleegkunde, toegepaste psychologie, rechtspraktijk, lerarenopleiding.
Na een praktische bacheloropleiding kun je mits een schakeljaar ook nog de overstap maken naar een masteropleiding.
Maatschappij- en welzijnswetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Natuurwetenschappen | 3 | 3 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Richtingsvakken | ||
Filosofie | 3 | 3 |
Sociologie & Psychologie | 5 | 5 |
Complementaire uren | ||
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |
Natuurwetenschappen (DOD)
Wie ben jij?
Wil je graag leren hoe je gerichte vragen kan stellen om moeilijkere problemen te definiëren? Spreken abstracte/theoretischere modellen jou aan? Vraag je je af hoe je met een kritische blik gegevens kan verwerken? Heb je zin om verklaringen of oplossingen te zoeken voor moeilijkere wetenschapsvragen en problemen of om de gevonden resultaten en de gevolgde werkwijze zelfstandig te leren beargumenteren? Lijkt het jou wel wat om complexe natuurlijke en technische systemen te ontrafelen en te modelleren om zo te leren voorspellen wat er gebeurt als je bepaalde gegevens verandert? Spreekt het wiskundig benaderen van natuurwetenschappelijke verschijnselen jou aan? Beheers je de verdiepingsdoelen van de eerste graad zowel voor natuurwetenschappen als voor wiskunde voldoende? Schrik je er niet voor terug om zonder hulp van de leerkracht aan de slag te gaan met wiskundige problemen? Vind je het een uitdaging om ook abstracte leerinhouden te doorgronden? Zie je snel verbanden tussen verschillende wiskundige leerinhouden? Zie je er niet tegenop om bewijzen te leren, op te bouwen en te verklaren? Dan is de richting Natuurwetenschappen vast iets voor jou!
Wat bieden we jou?
Natuurwetenschappen is een doorstroomrichting waarbij de klemtoon ligt op wiskunde en wetenschappen (fysica, chemie en biologie). Voor zowel wiskunde als wetenschappen ligt de nadruk op abstract denken.
Voor de wetenschapsvakken verwachten we dat je zelf een wetenschappelijk methodische denkmethode kan ontwikkelen waardoor de wetenschappelijke kennis over de verschillende disciplines vergroot wordt. Het onderzoeken van verbanden en modelleren komt nadrukkelijk aan bod. De verworven wetenschappelijke inzichten worden in ruimere contexten toegepast en natuurwetenschappelijke problemen worden verklaard vanuit de wiskunde. De behandelde wiskundige inhouden zijn voor deze richting abstracter en complexer. Er worden verbanden gelegd tussen de verschillende wiskundige domeinen met extra aandacht voor bewijsvoering en bewijstechnieken.
Wat kan je hier later mee?
De logische voortzetting van Natuurwetenschappen in de derde graad zijn de doorstroomrichtingen met talen, wiskunde en wetenschappen. We denken hierbij aan Wetenschappen-wiskunde of Moderne talen. Andere richtingen met domeinfinaliteit, zoals Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, behoren evenwel ook tot de mogelijkheden, behalve dan de combinaties met Latijn. Doorstromen naar het vijfde jaar Economie-Moderne talen (EMT), Economie-Wiskunde (EWI), Bedrijfswetenschappen (BEW), Humane wetenschappen (HUW), Welzijnswetenschappen (WEW) of Biotechnologische en chemische technieken (BCT) kan enkel indien je daarvoor een instappakket maakt tijdens de grote vakantie.
Wat het hoger onderwijs betreft, bereidt de richting Natuurwetenschappen leerlingen voor op theoretische bacheloropleidingen gevolgd door een masteropleiding in de meest uiteenlopende disciplines van de domeinen wetenschappen en wiskunde.
Je kan ook kiezen voor een praktische bacheloropleiding in die wetenschappen. Na een praktische bacheloropleiding kun je na een schakeljaar ook nog de overstap maken naar een masteropleiding.
Natuurwetenschappen | ||
---|---|---|
Algemene vakken | 3de jaar | 4de jaar |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
ICT | 1 | 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Mens en samenleving | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde en wetenschappen | ||
Biologie | 2 | 2 |
Chemie | 3 | 2 |
Fysica | 3 | 3 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Complementaire uren | ||
Duits | 0 | 1 |
Media en communicatie | 0 | 1 |
Seminarie artistieke opvoeding | 1 | 0 |
Totaal | 32 | 32 |