Derde graad – vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving
Deze studierichting voert de leerlingen in de abstracte werkelijkheid van de wiskunde enerzijds en confronteert ze met de maatschappelijke werkelijkheid anderzijds.
In de economie worden allerlei ideële modellen opgebouwd die de complexe economische realiteit proberen weer te geven. In deze studierichting zal dat opbouwen naar de realiteit op een wiskundige wijze gebeuren. Dit brengt mee dat deze studierichting in het bijzonder een beroep doet op het logisch en mathematisch denken om vervolgens heel diep op de economische gegevens te kunnen ingaan.
Het vak Economie biedt een grote verscheidenheid en veelzijdigheid. Het zorgt voor een brede basis voor verdere studies in diverse richtingen en voor de praktijk in het sociaal-economisch leven. Het vak bestaat uit drie deelgebieden: algemene economie, bedrijfswetenschappen en recht.
Leerlingprofiel
De richting Economie-Wiskunde kan als een geschikte richting beschouwd worden voor leerlingen die
- over een theoretische intelligentie en abstraherend vermogen beschikken, die zoekers zijn naar orde, zin en samenhang maar dan via het gebruik van modellen, tabellen, grafieken, extrapolaties en symbolen.
- economie gevolgd hebben in de tweede graad, en met name voor de cursus wiskunde een goed resultaat behaalden.
LESSENTABEL ECONOMIE-WISKUNDE | ||
VAK | ECONOMIE-WISKUNDE | |
5de | 6de | |
Basisvorming en specifiek gedeelte | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Economie | 4 | 4 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Fysica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 6 | 6 |
Complementair gedeelte | ||
Esthetica | 1 | 1 |
BZW economie | 2 | 2 |
32 | 32 |
* Leerlingen in de richting Economie – Wiskunde kiezen
voor begeleid zelfstandig werk vakoverschreidend
of bebrijfsbeheer (mini-onderneming).