Op deze pagina stellen we in alfabetische volgorde de studierichtingen van de derde graad binnen onze school voor. Hierbij kan je zien welk profiel van leerlingen bij de studierichtingen hoort, wat elke studierichting inhoudt en wat de toekomst bij elke studierichting brengt. De volledige uitleg vind je ook in de brochure “Van 4 naar 5” die je op onze website bij “Documenten” kan raadplegen.
Bedrijfswetenschappen (DGD)
Omschrijving
In deze studierichting combineer je een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie. Je ontwikkelt inzicht in micro- en macro-economische aspecten en leert de werking van ondernemingen begrijpen. Je verdiept je verder in strategische planning en marketingbeleid, aspecten van financiering, accounting en analyse van de jaarrekeningen, kostprijsberekening en aspecten van sociaal en fiscaal recht.
Je verwerft ook kennis in aspecten van Human Resources Management (HRM) en Supply Chain Management (SCM). Je leert logisch en kritisch denken om economische begrippen en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
Leerlingenprofiel
- Je hebt een ruime belangstelling voor economie.
- Je hebt interesse voor wiskunde en behaalde er goede resultaten voor.
- Je bent ondernemend.
Toekomstmogelijkheden
Deze richting bereidt je vooral voor op een professionele bacheloropleiding in het economisch hoger onderwijs zoals Economische wetenschappen, Handelswetenschappen, Bedrijfsmanagement of Accountancy en fiscaliteit.
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen (DGD)
Omschrijving
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch-wetenschappelijk denken. Er is op basis van geïntegreerde STEM veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen denken ook vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
In het labo leer je basisapparatuur opstellen, bedienen en onderhouden en laboratoriumtechnieken toepassen. Er wordt verwacht dat je handig en accuraat met stoffen omgaat, nauwkeurige waarnemingen verricht en experimenten uitvoert.
Leerlingenprofiel
- Je bent geboeid door biologie, chemie en fysica (electromagnetisme, thermodynamica en mechanica) en hun toepassingen binnen natuur en milieu.
- Je bent nieuwsgiering naar de wondere wereld van informatica-wetenschappen.
- Je houdt van het toepassen van wetenschappen in STEM-opdrachten en labo.
- Je bent nieuwsgierig van aard en wil graag experimenteren.
- Je kan logisch redeneren.
- Je wil zelfstandig informatie kritisch bekijken, structureren en verwerken.
Toekomstmogelijkheden
Je kan starten in een professionele bacheloropleiding, zeker als je kiest voor een inhoudelijk verwante richting. We denken dan ook voornamelijk aan richtingen als Biotechniek, Industriële wetenschappen en technologie (chemie) en gezondheidszorg.
Ook academische bachelors behoren tot de mogelijkheden. Denk daarbij aan richtingen als Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Natuurwetenschappen (Biologie, Chemie, Biochemie, Biotechnologie) en Biomedische wetenschappen.
Een andere mogelijkheid is om een Se-n-Se-opleiding in dit studiegebied te volgen. Zo kan je bij ons op school terecht voor de opleidingen Chemische procestechnieken (CPT) en Apotheekassistent (APO).
Biotechnologische en chemische technieken (D/A)
Omschrijving
De studierichting Biotechnologische en chemische technieken is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar biologie, chemie en/of biochemische technieken centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.
Leerlingen leren daarom leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica functioneel integreren in competenties die belangrijk zijn voor een toegepaste wetenschappelijke functie.
Leerlingen oefenen daarbij verschillende taken in om labovaardigheden eigen te worden en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Biotechnologische en chemische technieken:
- Is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de (levende) materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie.
- Is geïnteresseerd in biochemische processen en mogelijke biotechnologische en maatschappelijke toepassingen hiervan.
- Neemt graag een onderzoekende houding aan en gaat het liefst proefondervindelijk aan de slag.
- Kan probleemoplossend denken, steunend op zowel wiskundige modellen als computersimulaties.
- Werkt graag in een labo-omgeving.
- Gaat kritisch om met informatie en data.
- Werkt graag precies en nauwkeurig.
Toekomstmogelijkheden
Deze leerlingen hebben na de derde graad één of meerdere beroepskwalificaties behaald. Op basis van deze beroepskwalificatie(s) is een intrede op de arbeidsmarkt mogelijk. De leerlingen kunnen ook kiezen voor een beroepsgerichte Se-n-Se-opleiding waarbij ze één of meerdere extra beroepskwalificaties kunnen behalen die hen extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. Ze kunnen ook kiezen voor een graduaatsopleiding. Een bachelor in de Biotechniek, Gezondheidszorg, Industriële wetenschappen en Technologie (Chemie) behoort tot de mogelijkheden.
Economie-moderne talen (DOD)
Omschrijving
Economie-moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt er een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om economische problemen op te lossen.
Daarnaast verdiep je je in het Duits, Engels, Frans en Nederlands en werk je aan je communicatievaardigheden in deze talen. Ook komen onderwerpen als taalverwerving en taalontwikkeling, taalvariatie en literatuur aan bod.
Als econoom leer je vragen te stellen. Om je vragen te beantwoorden, doe je vervolgens onderzoek. Dit onderzoek kan natuurlijk op allerlei manieren worden uitgevoerd. Eigenlijk kan je als econoom vragen stellen over alles, zolang het maar met keuzes en de gevolgen hiervan te maken heeft.
Leerlingenprofiel
De richting EMT is een geschikte studierichting voor leerlingen die:
- Belangstelling hebben voor economie: de wisselwerking tussen mensen, bedrijven en de overheid. Als je geen economie volgde in de tweede graad, krijg je een instappakket om meteen goed te kunnen starten.
- Aanleg hebben voor talenstudie en interesse tonen in contact met andere mensen en culturen die door de kennis van vreemde talen mogelijk wordt.
- Een goed resultaat behaalden voor alle talen in de tweede graad.
- Eerder zakelijk zijn ingesteld, openstaan voor discussie en onderhandelingen en onderzoeksresultaten op een professionele en correcte manier kunnen rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk.
Toekomstmogelijkheden
Na de studierichting EMT zal je voorkennis voor economie en talen vooral in de professionele bacheloropleidingen renderend zijn. Richtingen als accountancy-fiscaliteit en financie- en verzekeringswezen behoren tot de mogelijkheden. Zeer goede leerlingen kunnen na EMT aan een niet-wiskundige economische universitaire richting denken. Voor de masterstudies van handelsingenieur en informatica is de voorkennis van wiskunde van belang en dat vak komt in EMT minimaal aan bod.
Economie-wiskunde (DOD)
Omschrijving
Economie-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt er een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om economische problemen op te lossen.
In de wiskunde construeert en bestudeert men de theoretische basismodellen. Het vak wiskunde brengt de leerlingen een beter redeneervermogen bij en leert hen door haar logische opbouw en rijke symbolentaal werken met grote nauwkeurigheid.
Als econoom leer je vragen te stellen. Om je vragen te beantwoorden, doe je vervolgens onderzoek. Dit onderzoek kan natuurlijk op allerlei manieren worden uitgevoerd. Eigenlijk kan je als econoom vragen stellen over alles, zolang het maar met keuzes en de gevolgen hiervan te maken heeft.
Leerlingenprofiel
De richting EWI is een geschikte studierichting voor leerlingen die:
- Over een theoretische intelligentie beschikken en abstract kunnen denken.
- Zich goed voelen bij het gebruik van tabellen, grafieken en symbolen.
- Doorzetten om een probleem tot een oplossing te brengen.
- Belangstelling hebben voor de wisselwerking tussen mensen, bedrijven en de overheid.
- Interesse hebben voor wiskunde en er een goed resultaat voor behaalden in het vierde jaar.
Als je geen economie volgde in de tweede graad, krijg je een instappakket om meteen goed te kunnen starten.
Toekomstmogelijkheden
Vooral in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde van het hoger onderwijs zal je voorkennis inzake economie en wiskunde renderen. We denken daarbij aan professionele bacheloropleidingen zoals accountancy-fiscaliteit, financie- en verzekeringswezen en toegepaste informatica.
Bovendien kunnen voor goede studenten de volgende masterdiploma’s binnen het bereik liggen: (toegepaste) economische wetenschappen, handelsingenieur, productontwikkeling, handelswetenschappen, bestuurskunde.
Humane Wetenschappen (DOD)
Omschrijving
Humane wetenschappen is een doorstroomrichting die de mens als onderzoeksobject heeft. Dit wordt bestudeerd in de richtingsvakken sociologie & gedragswetenschappen, filosofie en kunstbeschouwing. Het benaderen van de mens en de maatschappij doen we daarbij op een wetenschappelijke manier.
- Sociologie en gedragswetenschappen richten zich op de mens: de ontwikkeling van baby tot bejaarde; het gedrag en de invloeden daarop; de manier van communiceren met elkaar; de identiteit; het samenleven met anderen en de conflicten die daarmee gepaard kunnen gaan.
- Bij filosofie gaan we nadenken over de mens en de samenleving. Hoe gaan mensen om met levensvragen? Ook leer je vanuit je eigen identiteit en leefwereld in dialoog te gaan met zowel hedendaagse denkers als antieke filosofen. Je ontwikkelt hierbij de vaardigheden om een kritisch oordeel te vormen en een eigen mening te onderbouwen, alsook om kennis en inzicht te verwerven over fundamentele vragen en concepten binnen de geschiedenis van de filosofie.
- In het vak kunstbeschouwing word je gestimuleerd om je verbeeldingskracht te beleven, te versterken, vorm te geven en ervan te genieten. Vanuit kunst ga je de dialoog aan met jezelf, de anderen en de wereld. Door te kijken naar beelden en te luisteren naar muziek herken, verwoord en verbeeld je die eigen zoektocht en bestudeer je welke invloed kunst op de maatschappij uitoefent.
In deze studierichting werk je ook veel met taal. Humane wetenschappen hebben namelijk een zeer uitgebreide vakwoordenschat en er wordt veel met teksten gewerkt.
Ook leer je hoe er aan onderzoek gedaan wordt in de richtingsvakken maar ook in het vak project. Hier leren de leerlingen op zelfstandige basis een eigen humaan wetenschappelijk onderzoek te voeren.
Leerlingenprofiel
Deze studierichting is iets voor jou als je uitgesproken gemotiveerd bent voor de aangeboden vakken en leerdomeinen. Een intellectuele interesse, aandacht voor de actualiteit, graag lezen, openheid, taal- en communicatievaardigheid zijn er belangrijke troeven.
In de tweede graad voelde je je goed bij taalvakken en geschiedenis. Beter is nog dat je er al HUW volgde. Indien dat niet het geval was, krijg je een instappakket om meteen goed te kunnen starten.
Instappakketten
Kies je pas vanaf de derde graad voor Humane wetenschappen dan heb je al heel wat leerstof gemist. Om deze achterstand weg te werken, bieden we je een instappakket aan voor in de zomervakantie.
De brief met extra informatie over dit instappakket vind je binnenkort hier terug.
Toekomstmogelijkheden
Leerlingen humane wetenschappen zijn zeer goed voorbereid voor alle professionele bachelors in de sociale sector, de culturele sector, communicatie, de zorg en het onderwijs. Daarnaast zijn professionele bachelors zoals eventmanagement, bedrijfsbeheer, rechtspraktijk, marketing, toerisme … ook goede keuzes.
Leerlingen met een goede studiehouding en de nodige capaciteiten kunnen o.a. de volgende academische bachelors ambiëren: rechten, sociologie, communicatiewetenschappen, politieke wetenschappen, psychologie, pedagogie, geschiedenis, wijsbegeerte … Studierichtingen in het hoger onderwijs met een zwaar pakket wetenschappen en/of wiskunde zijn eerder uitgesloten.
Latijn-moderne talen (DOD)
Omschrijving
Latijn-moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt er een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket moderne talen.
Door het lezen van authentieke teksten train je niet alleen je leesvaardigheid, maar krijg je ook een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Zo leer je met een open en kritische blik te kijken naar de wereld om je heen.
Daarnaast verdiep je je in het Duits, Engels, Frans en Nederlands en werk je aan je communicatievaardigheden in deze talen. Ook komen onderwerpen als taalverwerving en taalontwikkeling, taalvariatie en literatuur aan bod. Je leert ook een vierde moderne vreemde taal: Spaans.
Leerlingenprofiel
We verwachten in de richting Latijn-moderne talen leerlingen die:
- Aanleg voor talen en interesse in literatuur hebben.
- Een ruime belangstelling hebben voor de oude cultuur en kunst en de verbanden met onze huidige maatschappij.
- In de tweede graad Latijn gevolgd hebben en voor Latijn en de andere talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits) een goed resultaat behaalden.
Toekomstmogelijkheden
De menswetenschappelijke richtingen zowel op universitair als niet-universitair niveau en nog meer specifiek de talenrichtingen sluiten goed aan bij deze studierichting. Door de afwezigheid van een sterk pakket wiskunde zijn studierichtingen in het hoger onderwijs met een zwaar pakket wetenschappen en/of wiskunde eerder uitgesloten.
Latijn-wiskunde (DOD)
Omschrijving
Latijn-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt er een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde.
Door het lezen van authentieke teksten train je niet alleen je leesvaardigheid, maar krijg je ook een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Zo leer je met een open en kritische blik te kijken naar de wereld om je heen.
Steeds meer wordt de wiskunde, behalve in fysica en chemie, ook ingeschakeld in andere vakgebieden zoals informatica, economie, aardrijkskunde en geneeskunde. Het is in de wiskunde dat men de theoretische basismodellen construeert en bestudeert die men dan vertaalt naar de andere vakgebieden. Het vak wiskunde brengt de leerlingen een beter redeneervermogen bij en leert hen door haar logische opbouw en rijke symbolentaal werken met grote nauwkeurigheid.
Leerlingenprofiel
We verwachten in de richting Latijn-wiskunde leerlingen die:
- Over een theoretische intelligentie en abstract denkvermogen beschikken, met een goed geheugen en veel doorzettingsvermogen.
- Interesse hebben in en aanleg hebben voor probleemoplossend denken.
- Latijn gevolgd hebben in de tweede graad.
- Een ruime belangstelling hebben voor de oude cultuur en kunst en de verbanden met onze huidige maatschappij.
- Zeker voor Latijn en wiskunde een goed resultaat behaalden in het vierde jaar.
Toekomstmogelijkheden
Na de studierichting LWI liggen alle verdere studiemogelijkheden voor je open. De menswetenschappelijke richtingen zowel op universitair als niet-universitair niveau. Dankzij een sterk pakket wiskunde behoren ook de wiskundig-wetenschappelijke richtingen (tandarts, arts, master in de biologie of scheikunde of fysica, landbouwingenieur, industrieel ingenieur … ) echt tot de mogelijkheden.
Voor hogere studies in wiskunde (op universitair niveau) of burgerlijk ingenieur is 8u wiskunde niet meer strikt nodig. Voor de voorbereiding op de toelatingsproef arts of tandarts kan je steeds steun vragen aan de leerkrachten wetenschappen en wiskunde.
Moderne talen (DOD)
Omschrijving
Moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Je krijgt een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket moderne talen. Je verdiept je in het Duits, Engels, Frans en Nederlands en je werkt aan je communicatievaardigheden in deze talen. Ook komen onderwerpen als taalverwerving en taalontwikkeling, taalvariatie en literatuur aan bod. Je leert ook een vierde moderne vreemde taal: Spaans.
De studierichting daagt je ook uit op het vlak van verdieping in taaltechnologie. Je werkt dan o.a. rond specifieke digitale tools als chatbots, automatische vertaling en het opsporen van plagiaat.
Leerlingenprofiel
We verwachten in de richting Moderne talen leerlingen die:
- belangstelling hebben voor talen én er veel mee willen bezig zijn.
- beschikken over het nodige talent voor een doorgedreven taalstudie.
- op het einde van de tweede graad een goed resultaat behaalden voor talen.
Toekomstmogelijkheden
De verdere doorstromingsmogelijkheden na deze richting zijn zeer uitgebreid. Alle professionele bachelors zijn in principe haalbaar. Voor de hand liggende keuzes zijn onderwijs, toegepaste taalkunde, ergotherapie, verpleegkunde …
Ook heel wat academische bachelors zijn mogelijk. Voor de hand liggende keuzes zijn een managementopleiding, rechten, talen, taal- en letterkunde, logopedische en audiologische wetenschappen, journalistiek, communicatiewetenschappen …
Aangezien je maar een beperkt pakket wiskunde kreeg, zullen richtingen met veel wiskunde in het hoger onderwijs een extra inspanning vragen. Uiteraard spelen ook je inzet en competenties en grote rol.
Welzijnswetenschappen (DGD)
Omschrijving
Welzijnswetenschappen is een doorstroomrichting die de mens als onderzoeksobject heeft. Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, filosofisch, sociologisch en natuurwetenschappelijk referentiekader
- Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons, geluk en de zin van het leven. Hierbij vormt de maatschappelijke context en de leefwereld van de jongeren het uitgangspunt.
- Je ontwikkelt een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen. Je krijgt te maken met thema’s die te maken hebben met communicatie, opvoeding en ondersteuning, recht en samenleving en kritisch reflecteren over theorieën en begrippen uit de sociologie, politieke wetenschappen, psychologie, (ortho)pedagogiek, en sociaal recht.
- Je leert verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht en politiek, communicatie en de mens en zijn gedrag. Hiervoor denk je na over wetenschappelijke theorieën.
- Daarnaast verwerf je inzicht in de fysiologie en anatomie van de mens en de (an)organische stoffen.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Welzijnswetenschappen:
- Is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte.
- Is geïnteresseerd in het eigen gedrag en dat van anderen.
- Is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen
- Verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement
- Wil nadenken over essentiële levensvragen
- Is breed geïnteresseerd in natuurwetenschappen
- Gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen
- Is geboeid door de actualiteit.
Instappakketten
Kies je pas vanaf de derde graad voor Welzijnswetenschappen dan heb je al heel wat leerstof gemist. Om deze achterstand weg te werken, bieden we je een instappakket aan voor in de zomervakantie.
De brief met extra informatie over dit instappakket vind je binnenkort hier.
Toekomstmogelijkheden
Leerlingen Welzijnswetenschappen zijn zeer goed voorbereid voor alle professionele bachelors in de sociale sector, de culturele sector, communicatie, de zorg en het onderwijs. Denk daarbij aan richtingen als Bedrijfsmanagement, Communicatiemanagement, Eventmanagement, Onderwijs (kleuter, lager, secundair), Orthopedagogie, Sociaal werk, Toegepaste psychologie, Rechtspraktijk, Logopedie, Verpleegkunde/vroedkunde, Journalistiek, Toerisme, Marketing …
Wetenschappen-wiskunde (DOD)
Omschrijving
Deze STEM-richting heeft een duidelijk wiskundig-wetenschappelijke inslag met 6 (of 8) uur wiskunde en minstens 7 uur natuurwetenschappen.
De component wetenschappen omvat de vakken biologie, chemie, fysica en aardrijkskunde. Hier wordt tijd en aandacht besteed aan het verzamelen van empirisch feitenmateriaal en aan de inzichtelijke verwerking ervan. Het verzamelen van feitenmateriaal gebeurt onder diverse vormen: experimentele waarneming in het schoollabo, veldwerk, audiovisueel materiaal, gegevens opzoeken in tabellenboeken en andere naslagwerken. Je wordt geoefend in het kritisch analyseren en evalueren van dit feitenmateriaal.
Steeds meer wordt de wiskunde, behalve in fysica en chemie, ook ingeschakeld in andere vakgebieden zoals informatica, economie, aardrijkskunde en geneeskunde. Het is in de wiskunde dat men de theoretische basismodellen construeert en bestudeert die men dan vertaalt naar de andere vakgebieden. Het vak wiskunde brengt de leerlingen een beter redeneervermogen bij en leert hun door haar logische opbouw en rijke symbolentaal werken met grote nauwkeurigheid.
Leerlingenprofiel
Deze studierichting is geschikt voor leerlingen die:
- In de tweede graad een stevige basis legden voor wiskunde en wetenschappen en er goede resultaten voor behaalden.
- Geïnteresseerd zijn in wiskunde en natuurwetenschappen en de nodige verbanden kunnen leggen tussen beide.
- Nauwgezet en methodisch kunnen werken bij het oplossen van oefeningen en het uitvoeren van experimenten.
- De nodige wilskracht kunnen opbrengen om het reeds geleerde voortdurend te onderhouden, wegens de stelselmatige opbouw van de leerstof.
In deze richting kan je kiezen voor begeleid zelfstand werk wiskunde of wetenschappen.
Als je kiest voor begeleid zelfstand werk wiskunde, krijg je 2 uur extra wiskunde per week zodat je tot 8 uur wiskunde komt. Hier gaan we nog een stapje verder in het logisch en abstract denken, door grotere bewijzen te leren begrijpen en door aan te leren om zelf een bewijs op te stellen. Je krijgt een uitbreiding van de leerstof die aan bod komt bij het vak wiskunde (6u), maar krijgt ook nieuwe leerstofonderdelen aangeboden. Het aanscherpen van de probleemoplossende vaardigheden zal een meerwaarde bieden in allerlei toepassingen, ook buiten de wiskunde.
Je kan ook kiezen voor extra wetenschappen. In die twee uren wordt je kennis van de wetenschappen (fysica, chemie, biologie en in mindere mate aardrijkskunde) nog verder verdiept, meestal proefondervindelijk.
Toekomstmogelijkheden
De verdere uitwegen in het hoger onderwijs na deze studierichting zijn zeer ruim. in principe alle professionele bachelors haalbaar en ook de natuurwetenschappelijk georiënteerde masteropleidingen aan de universiteit vereisen meestal dat de cursus wiskunde (6u) met succes gevolgd werd. Indien je wil verder studeren voor tandarts, arts, landbouwingenieur, industrieel ingenieur of voor master in de biologie, scheikunde of fysica, is WWI dus een goede keuze. Toch kan het interessant zijn om te opteren voor 2 u extra begeleid zelfstandig werk wiskunde, bijvoorbeeld voor universitaire studies in de wiskunde of burgerlijk ingenieur.
Onze maatschappij heeft meer en meer nood aan wetenschappelijk gevormde mensen. Ook vanuit sociaal en menselijk standpunt gezien zullen wetenschappers steeds meer verantwoordelijke taken vervullen, denk maar aan de energieproblemen, het milieubeheer, de volksgezondheid, de voedselproductie …