ONZE MISSIE
Wij zijn een Lasalliaanse school
Dit betekent dat ons opvoedingsproject steunt op de ideeën van priester Jean-Baptist de La Salle. In 1680 stichtte hij het Instituut van de Broeders van de Christelijke Scholen in Frankrijk. Door het verzorgen van gratis onderwijs zette deze gemeenschap zich in voor de volksjeugd. De scholen richtten zich vooral op kinderen die omwille van hun sociale herkomst geen kans kregen om degelijk onderwijs te volgen. Door ze voor te bereiden op de arbeidsmarkt werd het mogelijk dat ze hun sociale noodlot konden ontgroeien.
De La Salle wou een school die het leven van jongeren een ingrijpende wending zou geven. Hiervoor ontwikkelde hij methodische en pedagogische inzichten die ondertussen algemeen verspreid zijn geworden zoals onderwijs in de volkstaal, een klassikale aanpak en aandacht voor de persoon.

Hoe vullen wij in de moderne maatschappij onze Lasalliaanse taak in bij het begeleiden, opvoeden en opleiden van onze jongeren? We willen, net zoals de La Salle, de jongeren van vandaag de kans geven om het verschil te maken in de maatschappij van morgen door hen kwaliteitsvol onderwijs te bieden.
ONZE VISIE
De centrale gedachte van onze visie is WIJ!
WIJ jongeren, ouders, leerkrachten, opvoeders, directie en overlegorganen maken samen school vanuit een wederzijdse betrokkenheid op en met elkaar en niet vanuit een hiërarchisch denken. Participatie en verbondenheid zijn zeer sterk aanwezig in onze school. Zo zorgen WIJ samen voor een warme sfeer op school.
We willen onze missie realiseren door de Lasalliaanse opvoedingsvisie aan te passen aan onze specifieke schoolcontext en de huidige tijdsgeest. Deze opvoedingsvisie bestaat uit vijf pijlers:

Waar is onze visie zichtbaar?
Hoe passen we de vijf pijlers van de La Salle concreet toe op onze school?
1. De gedrevenheid van de La Salle
Net zoals de La Salle hanteren we methoden en inzichten om jongeren kwaliteitsvol onderwijs te bieden:
- Wij bieden elke jongere rechtvaardig onderwijs met extra aandacht voor jongeren uit de risicozone (sociaal, emotioneel, economisch, …).
- Wij bieden elke jongere recht op kennis. Daarbij verlenen we toegang tot de digitale media en integreren deze media in de lessen.
- We maken gebruik van vele nieuwe didactische werkvormen (projectwerk, groepswerk, STEM-methodiek, ervaringsgericht leren, vakoverschrijdend werken, …).
- Samen met de jongeren blijven we voortdurend de gevestigde waarden in vraag stellen.

2. Een persoonsgerichte opvoedingspraktijk
Leerkrachten beïnvloeden (en worden beïnvloed door) de wijze waarop de leerlingen met hen en elkaar omgaan. Dit werkt dus in twee richtingen. Leerlingen en leerkrachten voelen zich goed in hun vel:
- Leerlingen worden aanvaard zoals ze zijn, krijgen ruimte voor initiatief, vertrouwen en waardering voor wat ze doen.
- Leerkrachten zijn authentiek, krijgen ruimte voor initiatief en worden ervoor gewaardeerd en erin ondersteund.
- Leerlingen krijgen de aandacht die ze verdienen omdat de leerkrachten hen graag zien.
- We spreken elkaar altijd aan op een vriendelijke, beleefde toon.
We hechten enorm veel waarde aan het thuisgevoel waarbij we zoeken naar de mens achter de leerling:
- De leerlingen in de eerste graad hebben per klas een eigen klaslokaal dat ze mee mogen inrichten en aankleden.
- We besteden aandacht aan de pedagogische invulling van de middagpauze. We bieden de gelegenheid om toetsen bij te maken, te studeren, groepswerk te maken, opzoekingen te doen op internet of een boek of tijdschrift te lezen.
- We zorgen tijdens de middagpauze ook voor ontspanning en verbinding. Met een waaier aan middagactiviteiten brengen we leerlingen en leerkrachten samen, over de klassen en jaren heen.
- We bieden ook veel sportactiviteiten aan; tijdens middagpauzes en na de lesuren: bv. netbal, minivoetbal, deelname aan SVS-activiteiten, …
- We nemen tijd om elkaar anders en beter te leren kennen tijdens bosklassen, reizen en excursies.

3. Ontplooiingskansen voor iedereen
Op onze school moet elke leerling kunnen uitgroeien op basis van de eigen talenten. Wij ondersteunen hen in die ontwikkeling:
- We geven kansen aan alle leerlingen, we sluiten niemand uit.
- We bieden een goede studieloopbaanbegeleiding door kwaliteitsvolle evaluatie, oriëntering en studieadviezen.
- We bieden vlotte kansen op doorstroming naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
- We besteden erg veel aandacht aan de kosten voor leerlingen en hun ouders:
- We houden de kosten van leerlingenbijdragen zo laag mogelijk.
- We verlenen hulp aan leerlingen en ouders in financiële moeilijkheden.
- Bij moeilijke betalingen verkiezen we een zachte aanpak.

4. Open kijk op mensen, op de wereld, op het leven
We ontwikkelen de kritische ingesteldheid bij onze leerlingen door het bijbrengen van kennis, inzicht en bewustwording van de maatschappij. We laten hen ervaren hoe de samenleving evolueert door over de muren heen te kijken. Leerkrachten en leerlingen werken samen aan acties, initiatieven en activiteiten die het onmiddellijke, het schoolse, het nabije overstijgen.
- We bieden een zeer ruim aanbod aan binnen- en buitenschoolse activiteiten tijdens de lesuren (toneel, gastsprekers over verschillende thema’s, Culturele Dagen, …).
- We stimuleren vrijwillige deelname aan tal van (buiten)schoolse activiteiten buiten de lesuren (deelname aan wetenschaps- en andere Olympiades, …).
- We organiseren samen maatschappelijk betrokken initiatieven door Internest, onze caritaswerking met steun aan projecten in derde en vierde wereld.
- We hebben samen aandacht voor vreugde en verdriet (een herdenkingsmoment voor overledenen rond Allerheiligen, een vriendschapsmoment, een bezinning, …).
- We hebben aandacht voor verscheidenheid en zijn dan ook een ‘School zonder Racisme’

5. In loyale onderlinge verbondenheid
Wij streven ernaar met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere participanten in hartelijkheid en verbondenheid samen te werken.
- Leerkrachten, leerlingen, ouders, de buurt en de bredere samenleving hebben een stem in het ontwerpen en opvolgen van het leven op onze school.
- Ons schoolbeleid houdt rekening met iedereen, wikt en weegt wat rechtvaardig is voor elke leerling en elk personeelslid. Hierbij houden we ook rekening met familiale omstandigheden.
- We realiseren en houden vele samenwerkingsverbanden in stand: o.a. samenwerking met oud-leerlingen, oud-personeelsleden (m.b.t. het masterplan infrastructuur), Sint-Vincentius (bestrijden kansarmoede), stad Genk (logistieke hulp, natuurproject, integratie, …), de VDAB (voor de Se-n-Se-opleidingen Apotheekassistent en Chemische Procestechnieken); bedrijven (stageplaatsen en tewerkstellingskansen)
