We hebben de voor- en nadelen van verschillende systemen en toestellen naast mekaar gelegd vooraleer een beslissing te nemen. We gingen te rade bij experten in het vak, raadpleegden leerlingen, leerkrachten en ook ouders via de schoolraad.
Uiteindelijk is onze keuze gevallen op de ASUS BF1100FKA, een 2-in-1-toestel met een pennetje dat dus zowel een laptop als een tablet is.
Laptops hebben meer didactische mogelijkheden dan iPads en er kunnen meer programma’s (zoals de in meer dan 75% van de ondernemingen gebruikte Office-toepassingen) op worden geïnstalleerd. We werken als school ook met Smartschool voor agenda en uploadzone. De compatibiliteit met de Microsoft-toepassingen is op dit moment beter afgestemd op een Windows-omgeving (dan op Apple).
Laptops beschikken ook standaard over een klavier, een groter scherm en verschillende aansluitingen. Een laptop biedt meer verwerkingsmogelijkheden dan een iPad. Het prijsverschil tussen de laptop die de school aanbiedt en een iPad met dezelfde mogelijkheden is zeer klein en niet in verhouding met de meerwaarde die de laptop biedt.
We werken in de Humane richtingen reeds enkele jaren met iPad. Na voorstelling van een aantal demotoestellen aan leerlingen van een 6de jaar HUW bleek dat hun voorkeur uitging naar een klein 2-in-1-toestel (Windows-laptop met pen en touchscreen).